Hvad kan din virksomhed lære af sammenligningstjenester?

Sammenligningstjenester gør et godt stykke arbejde for at hjælpe forbrugere med at finde gode tilbud, men de kan også være et nyttigt værktøj for virksomheder. Dette er baseret på, at sammenligningstjenester er med til at analysere konkurrencen og målrette dit tilbud mere effektivt ud til forbrugerne.

Sammenligningstjenester som comper.no giver forbrugerne muligheden for at sammenligne priser fra forskellige forhandlere med et øjeblik og hjælpe dem med at spare penge ved at finde gode tilbud. De fleste sammenligningstjenester har nu også brugerbedømmelser, der hjælper købere med at træffe beslutninger om produkter og detailhandlere, og nogle anbefaler endda nye produkter, som forbrugerne kan købe.  Derved kan der hurtigt skabes værdi for forbrugerne. Men hvad kan virksomheder så lære af disse sammenligningstjenester?

Bliv klogere på dine konkurrenter

Sammenligningstjenester giver dig og din virksomhed mulighed for at sammenligne mange af leverandørerne af et produkt på ét sted, hvilket giver dig et øjebliksbillede af markedet. Det er let at søge efter de produkter, som du selv sælger for at se nøjagtigt, hvem du er imod og finde ud af, hvad der gør hver enkelt af dem specielle – har de for eksempel gode servicevilkår eller måske et brugervenligt websted? Det er værd at finde ud af, hvad dine konkurrenter ellers sælger også, fordi du måske går glip af populære produktlinjer og derved en potentielt indbringende forretning.

Find deres svagheder

Når man analyserer sine konkurrenter på sammenligningstjenester, skal man ikke bare se på, hvad konkurrenterne foretager sig online. Sørg også for holde øje med deres fejl og mangler. Har dit eget website noget unikt at tilbyde, der kan få dig til at skille dig ud fra mængden i forhold til dine konkurrenter? Hvad er dine styrker, og kender dine kunder til dem? Sammenlign dine unikke salgspunkter, og sørg for, at dine er forskellige fra de øvrige konkurrenter. Sammenligningstjenester kan være med til at give dig et godt billede af disse faktorer, og hvorvidt der er et hul i markedet, som muligvis kan åbne op i markedet for et nyt produkt eller en ny tjeneste?

Hold øje med prisen

Dine konkurrenter justerer konstant priserne for at prøve at ligge foran spillet, både i fysiske butikker, men ogsså online. Som en lille virksomhed har man ikke råd til at være ude af kontakt med prisen i forhold til resten af markedet. Selvom man muligvis ikke konkurrere udelukkende på pris med de største virksomheder, er det essentielt altid at sørge for, at din pris er konkurrencedygtig og have fingeren på pulsen i forhold til dette.